JUST DO IT – A mi döntésünk: cselekedni

“Higgy valamiben. Még ha ez azt is jelenti, hogy mindent fel kell áldoznod.” Nyersfordításban így szól a Nike legújabb kampányának szlogenje. Ez a mondat persze önmagában nem lenne különösebben érdekes, hiszen a világ egyik legerősebb márkájáról beszélünk, melynek szakemberei bármikor könnyen előrukkolhatnak egy ilyen frázissal. Rögtön más értelmet nyer azonban a történet, ha megnézzük, mi is áll a szlogen hátterében és talán a saját döntésünk, döntéseink is más fénybe kerülnek.

Ez a történet áll a háttérben

Colin Kaepernick hat éven át volt az amerikai San Francisco 49ers játékosa. A 2016-os szezonban azzal került a közvélemény kereszttüzébe, hogy térden állva hallgatta végig a mérkőzés előtti himnuszt. Ezzel a gesztussal arra kívánta felhívni a figyelmet, hogy az országban élő afroamerikai emberek közül sokan estek a rendőri túlkapás áldozatául, és haltak meg tisztázatlan körülmények között. Kaepernickkel a következő szezonban már senki nem kívánt szerződést kötni, így futball karrierje idejekorán véget ért. Kaepernick így feláldozta a karrierjét egy olyan ügyért, ami az egyik legégetőbb társadalmi probléma Amerikában. A Nike idei kampányának azonban ő lett a főhőse.

Hogy miért fontos számunkra ez a történet?

Tegyük félre most egy percre a kampány társadalmi és politikai üzenetét és azt, hogy a Nike a pazarló fogyasztói társadalom egyik népszerű márkája. Nézzük meg azt, mi is történt, mikor a sportoló térdre ereszkedett a nemzeti himnusz alatt. Meghozott egy döntést. Egy olyan döntést, amiről valószínűleg pontosan tudta, hogy tönkreteheti mindazt, amiért egész életében dolgozott. Ő mégis úgy határozott, hogy még ha így is lesz, kiáll valami mellett, amiben hisz, és nem rejti tovább a közöny álarca mögé a véleményét. Ha jobban belegondolunk, az életünk tulajdonképpen nem más, mint döntések sorozata, amelyek alakítják a mindennapjainkat és a környezetünket. Még akkor is, ha legtöbbünk jó eséllyel nem kényszerül Kaepernickéhez hasonló súlyú döntést meghozni – és valószínűleg milliárdos reklámszerződés sem várja – igenis mindannyian befolyásolhatjuk a minket körülvevő világot a saját szintünkön. Legyenek bármilyenek a körülmények, csak csinálni kell – és a sikereket el lehet érni. A mi döntésünk, hogy beleállunk-e a helyzetbe vagy sem.

Mi köze ennek a zero wasthez?

Nem kell, hogy a zero waste életmód zöld harcosa légy, vagy konferenciákon szónokolj, ha nem a te műfajod. De jó példát és mintát mutathatsz a téged körülvevő gyerekeknek, fiataloknak és akár a felnőtteknek is. A JULKA-nál mi nem csak szemlélői, hanem alakítói akarunk lenni a saját életünknek, és szeretnénk, ha minél több emberhez el tudnánk juttatni ezt a üzenetet. Ennek a szemléletünknek a része az is, hogy törekszünk a műanyagmentes, hulladékszegény életmódra. A mi döntésünk az, hogy megpróbáljuk keresni a zero waste alternatívákat, hogy elmondhassuk, mi tényleg tettünk azért, hogy a gyermekeink egy jobb környezetben nőhessenek fel. Nem mástól várjuk, hogy ezt megteremtse nekik. 

Neked is azt tanácsoljuk, hogy vágj bele, és hozd meg te is a saját döntéseidet, legyen szó akár a zero waste életmódról, akár bármilyen más, neked fontos ügyről! Sosem késő!