Menütervezés – az ételpazarlás és az impulzusvásárlás ellenszere

Veletek is megtörtént már, hogy olyasmi is hazajött veletek egy-egy bevásárlásról, amit eredetileg nem terveztetek megvenni? Találtatok már megromlott ételt a hűtő valamelyik polcán, mert elfeledkeztetek róla, hogy megvettétek? Landolt már a komposztban gyümölcs, amit azelőtt ment tönkre, hogy elfogyott volna? Bevallom, velem is meg-megesik ilyesmi, holott igyekszem tudatosan elkerülni az ehhez vezető helyzeteket. A menütervezés is egy olyan eszköz, ami segítségünkre lehet, hogy egyre ritkábban, sőt a végén semennyire se forduljanak elő hasonló helyzetek.

Miért jó menüt tervezni előre?

A Jollity bloggere, Heni, nagy tapasztalatokkal rendelkezik ezen a téren, ők már évek óta menütervek alapján vásárolnak be és főznek otthon. Ő azt is az előnyök közé sorolja, hogy nem kell naponta tipródniuk, hogy mit is főzzenek aznap. Nos, ebben a tekintetben lehetünk különbözőek, van, aki szereti a spontaneitást, esetleg éppen azzal kapcsolódik ki, hogy alkot valamit az otthon fellelhető alapanyagokból, de azért számukra is számos előnye lehet annak, ha terveznek előre egy kicsit.

  • Spórolás. Ha előre tudod, hogy mit szeretnél főzni és miből, akkor egy kész bevásárlólistával vághatsz neki a beszerzésnek. Mindenből pont annyit veszel, amennyi kell, nem adsz ki több pénzt, mint amennyit szükséges.
  • Azaz elkerülöd az impulzusvásárlást. Ezzel nem csak a pénztárcádnak teszel jót, hanem a Földnek is. A túlfogyasztás az egyik legfontosabb forrása a szennyezéseknek.
  • Változatosság, egészség. A menütervezés segít abban is, hogy tudatosabban és sokszínűbben táplálkozz, hiszen mikor megtervezed a menüd, sokkal jobban tudatosítod, hogy miket is tervezel enni, észreveszed, ha túl sok lesz arra a hétre a tészta vagy kimaradnak a gyümölcsök. Ha van rá energiád, akkor tudatosan is figyelhetsz erre.
  • Időt takarítasz meg. Ha van menüterved, akkor elég a héten egyszer elmenni egy nagyobb bevásárlásra, így hét közben legfeljebb friss pékáruért kell beugranod valahová.
  • Megelőzöd az ételpazarlást. A menütervezés miatt csak annyit veszel és olyat, amire szükséged van. Ez segít elkerülni azt, hogy olyan termékek is a kosaradba kerüljenek, amik végül elfelejtődnek, nem kerülnek felhasználásra és végül a kukában végzik, mert mondjuk nem is igazán illenek semmihez, amit főzni akarsz, csak hirtelen megtetszett a boltban vagy a piacon.
A jollity bloggere, Heni, így tervezi a heti menüjüket

Hogyan csináld?

0. lépés – Ezt csak legelőször, az első alkalom előtt kell megcsinálnod. Gyűjtsd össze az általatok kedvelt recepteket vagy azokat, amiket mindig is ki akartál próbálni! 🙂 Ezt a listát később folyamatosan bővítheted, de ez lesz a kiinduló alapja a heti menütervezéseidnek. Főleg olyankor segíthet, amikor nagyon elveszettnek érzed magad és épp úgy érzed, hogy egy fia ötleted sincs a következő hétre.

1. lépés – Csinálhatod egy kézzel rajzolt táblázatba vagy Excelbe is, mindegy, de készíts egy olyasmi beosztást, mint egy órarend, csak a vízszintes sorokba nem a tanórák, hanem az egyes fogások kerülnek majd. 🙂 Töltsd ki a táblázat minden sorát: reggeli, ebéd, vacsora. Ha tízóraizni és/vagy uzsonnázni is szoktatok, arra is hozz létre külön sorokat. Ha van valami az aktuális kívánságlistátokon írd be először ezeket, majd a kimaradó helyeket töltsd fel a 0. lépésként elkészített “bázisból”. Később, ha megőrzöd a korábbi menüterveket, azokból is inspirálhatod saját magad!

Fontos szempont, hogy igyekezz a szezonális, helyi termékek köré tervezni a menüd, hogy minél inkább környezetbarát legyen az étkezésed!

2. lépés – Írj bevásárló listát. Ez különösen akkor segítség, ha az adagok méretét is be tudod nagyjából tervezni. Próbálj meg minél pontosabb mennyiségeket betervezni, így lehetsz biztos abba, hogy az élelmiszerpazarlás ellen is teszel és spórolsz is. Első körben nézz körül otthon, hogy mi van még, mi maradt meg a korábbi vásárlásokból, aztán ezek alapján írd össze, hogy mit kell megvenned.

Hogyan vásárolj?

A menütervezés lényege, hogy ha a föntieken túl vagy, akkor szigorúan csak a bevásárló lista alapján vásárolj. Persze, mindig lehetnek hívogató termékek, izgalmas és szép zöldségek és gyümölcsök, de ezeket inkább raktározd el ötletként és tervezd bele a következő heti menübe. És természetesen a vásárlásaid során ne felejtsd otthon a vászonszütyőidet, tárolóidat sem, hiszen a hulladékmentességre továbbra is nagyon fontos törekedni!

Neked mindig csak az kerül a kosaradba, amire tényleg szükséged van?

Mi van az akciókkal?

Nos, én elsősorban azt javaslom, hogy lehetőleg helyi termelői piacon és/vagy csomagolásmentes üzletekben vásárolj, itt ritkán elérhetőek különböző akciók. Ugyanakkor természetesen tudom, hogy ezek még nem mindenki számára elérhetőek, így ha szupermarketben vásárolsz, biztos belefutsz nem is kevésbe. Ezzel kapcsolatban két fontos dolog van:

  • Nézd meg alaposan! Tényleg akciós? Sajnos sokszor megtörténik, hogy megemelik egy termék árát egy kicsit, hogy aztán akciósan az eredeti árán tudják eladni…
  • Tervezz előre! Sok szupermarket a honlapján, vagy a szóróanyagain előre tájékoztat, hogy mikor mi lesz akciós. Mikor megtervezed a menüd, nézz ennek is kicsit utána és tervezd bele az adott heti menübe!

Mi van ha…?

…nem kívánod azt, amit előre beterveztél? Variálj az adott héten belül, amennyire a termékek szavatossága engedi. Ha pedig ez sem elég, engedd el, ne ragaszkodj mindenáron a menühöz, ez egy iránymutatás!

Mindenkinek bejön ez?

Határozottan nem. Van, akinek egyáltalán nem, van, aki kisebb módosításokat eszközöl, például csak a napi két főfogást (ebédet és vacsorát) tervezi meg, van, aki két hétre tervez előre, van aki egyre és van aki egy egész hónapra. Mi például nem tervezünk írásos menüt, de előre kitaláljuk, hogy hányfélét és hányszor akarunk főzni a következő héten. Mindenkinek más jön be, de a menütervezés jó mankó lehet ahhoz, hogy elkezdjünk tenni az élelmiszerpazarlás és a túlfogyasztás ellen.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Értesítést kérek, ha a termék elérhető. Emailt küldünk, amit ismét elérhető a termék.
Email Az email címed sosem adjuk ki harmadik félnek!